Lojalność oczami klienta

Temat lojalności i klienckiej i sposobów na jej wywołanie pojawia się na blogu dość często. Jest ku temu powód – nic nie przynosi firmie tak dużych zysków, jak szerokie grono lojalnych klientów. Trzeba umieć je pozyskać . Jak to zrobić?


Na szczęście wiedza z tego obszaru jest łatwo dostępna – wystarczy zapytać samych klientów*. Zastosowanie zdobytych informacji to już wyższa szkoła jazdy, zacznijmy więc od podstaw.

W mniemaniu klientów istnieją 3 główne czynniki, które sprawiają, że pozostają oni lojalni wobec marki. To: JAKOŚĆ, OBSŁUGA KLIENTA oraz CENA.

Tak, ceny są ważne, ale znacznie mniej niż zadowolenie z jakości uzyskanych produktów czy usług oraz ze sposobu, w jaki klient czuje się potraktowany. Pamiętajmy też, że obniżenie jakości czy poziomu obsługi częściej powoduje odejście klienta, niż podwyżka cen.

ilustracja1
Znaczenie poziomu obsługi wzrasta, kiedy zapytamy klientów co sprawia, że z klienta przypadkowego staje się klientem lojalnym. Sami klienci wskazują wtedy na poziom obsługi jako najważniejszy z czynników wywołujących lojalność. Na drugim miejscu znajdują się „wabiki”, czyli wszelkie bonusy przyznawane w ramach wdzięczności za zakupy lub dzielenie się opinią.

ilustracja22
Kiedy należy zacząć pracować nad lojalnością? Według klientów kluczowe jest pierwsze spotkanie, a zaraz za nim – szybkie rozwiązywanie problemów. Firmy chcące zwiększyć lojalność powinny skupić się na pierwszym wrażeniu, jakie wywierają oraz na sposobach radzenia sobie z pytaniami i skargami klientów. To kolejny dowód na to, że kryzys można przekuć w porażkę, jeśli tylko jest się przygotowanym na to, by szczerze i autentycznie pomóc zawiedzionemu klientowi.

ilustracja33

Czy pracując nad lojalnością klienta warto inwestować w odpowiednie programy lojalnościowe? Odpowiedź brzmi – tak. Dobrze zaprojektowany program jest prawie zawsze mile widziany. Tylko nieco więcej niż 20% klientów przyznało, że nie ma to dla nich żadnego znaczenia. Ponad połowa deklaruje, że chętnie zintensyfikuje zakupy, aby osiągnąć korzyści obiecywane w programie.

ilustracja4

 

Wiemy już, czego oczekują klienci i za co chętnie się odwdzięczają lojalnością. Co to oznacza w praktyce?

Cóż, w praktyce wdzięczność klientów ma bardzo konkretne oblicze. Większość chętnie poleca ulubione firmy innym. Prawie 70% kupuje więcej i częściej – to chyba najbardziej dosłowne przełożenie lojalności na zysk. Co ciekawe, ponad 50% okazuje swoją lojalność przez lekceważenie ofert konkurencyjnych. W świecie, w którym klienci są bombardowani ofertami i często „zmieniają front”, jest to korzyść nie do przecenienia.

ilustracja5

 

*Źródło

Poznaj PeekQuicka

Innowacyjną platformę do zbierania informacji z rynku.

Dowiedz się więcej

PeekQuick wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies), które usprawniają działanie serwisu. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. W innym wypadku ciasteczka będą umieszczane w pamięci Twojego urządzenia. Wszystko jasne!