Barwy obsługi
O tym, jak wielkie znaczenie ma kolor dla rozpoznawalności i tożsamości marki nie trzeba nikogo przekonywać. A co z doświadczeniem klienckim? Czy kolor odgrywa w jego kontekście ważną rolę?
Trzeba powiedzieć wprost, że kolory i oświetlenie sklepów mają ogromne znaczenie dla sposobu, w jaki klient odbiera miejsce, obsługę i same produkty. Tam, gdzie jest ponuro, ciemno i szaro, wracamy niechętnie.
Wiemy, że kolor jest ważny. Spójrzmy, co o jego roli mówią statystyki*:
– to kolor najpierw przykuwa uwagę klienta i jest odpowiedzialny za 90% pierwszego wrażenia wizualnego;
– 85% klientów przyznaje, że kolor często odgrywa główną rolę przy podejmowaniu decyzji zakupowych;
– 92% klientów uważa, że kolor odpowiada za wrażenie jakości produktu;
– na prawie 90% oceny produktów, sklepów czy ofert składa się sam kolor (i to, jak go odbieramy).
Dobór kolorów we wnętrzu jest istotny wszędzie tam, gdzie regularnie bywają klienci. Wnętrza to jeszcze nie wszystko: ważny jest kolor wyposażenia, barwa oświetlenia, kolory ubioru personelu, a w przypadku sklepów detalicznych – odpowiednio skomponowana wystawa towarów. Pracownicy obsługi powinni być zobowiązani do noszenia uniformów lub przestrzegania jasnych zasad ubioru służbowego, który musi być kolorystycznie dopasowany do branży i do preferencji jej klientów. Dobrym przykładem zastosowania tej zasady są sieciowe drogerie, których pracownicy noszą fartuszki w jasnych odcieniach i z elementami kolorystycznie nawiązującymi do logo.
W sieci można znaleźć bardzo wiele przewodników po kolorach i porad, jakie kolory najlepiej sprawdzają się w danej branży. Na ogół klienci wolą kolory chłodne, od ciepłych, a tylko około 10% określa jako swoje ulubione kolory neutralne jak biały, czarny lub szary. Jak w każdym przypadku i tu trzeba kierować się zdrowym rozsądkiem. Można wspomóc się wnioskami z badań aktualnych trendów lub zwrócić się o pomoc do specjalisty.
Nie warto lekceważyć tego zagadnienia – stworzenie warunków wizualnych, które sprawiają, że klient czuje się dobrze i ma ochotę na zakupy, to krok niezbędny w procesie kreowania customer experience.
* Źródło: https://thumbnails-visually.netdna-ssl.com/what-your-brand-color-says-about-your-business_55ef74d376a82.jpg