7 sposobów na pracownika

Jeśli dbasz o swoich klientów, badasz ich satysfakcję, sprawdzasz poziom respektowania standardów, a mimo to nie osiągasz zadowalających wyników, zrób krok wstecz i przyjrzyj się swoim pracownikom.  Czy są zadowoleni ze swojej pracy? Co im przeszkadza, co dokucza? Co można zrobić, żeby poczuli się lepiej w środowisku pracy?

Wbrew pozorom, satysfakcja pracownicza nie jest bezpośrednio połączona wyłącznie z poziomem dochodów. Jeśli jedyną formą motywacji jaką stosujesz są premie, nie dziw się, że ta strategia nie przynosi pożądanych efektów. Wzrost dochodów jest zawsze miłą niespodzianką, ale jest szereg małych zmian, których efekty będą równie dobre i długoterminowe. Zadowolony pracownik to dobry i lojalny partner Twojego biznesu. Zobacz, co zrobić, żeby pomóc pracownikom stać się ambasadorami Twojej marki.

Dowiedz się, co nie gra.

Wiedza to podstawa – nie musisz eksperymentować z kolejnymi metodami, pracownicy sami powiedzą Ci, co im przeszkadza. Możesz zorganizować spotkanie i wysłuchać sugestii grupy, lub porozmawiać z poszczególnymi osobami w cztery oczy. Możesz też przekazać to zadanie firmie badawczej. Wybór zależy od  liczebności kadry oraz nakładów finansowych i czasowych, które jesteś w stanie przeznaczyć na audyt.

Daj pracownikom poczucie swobody.

Zwiększone poczucie kontroli nad własną pracą sprawia, że pracownicy podchodzą do niej bardziej osobiście i z większym poczuciem odpowiedzialności. Zmiany nie muszą być duże: możesz spróbować pozwolić pracownikom wpływać na godziny pracy lub grafik przy pracy zmianowej.  Pozwól, aby samodzielnie w miarę możliwości urządzili stanowiska pracy. Angażuj pracowników w  okresowy proces planowania działań i rezultatów oraz organizuj przyjacielską rywalizację wewnątrz działów, a najlepszych zawsze nagradzaj. Niech pracownicy sami wyznaczają dla siebie cele. Ich osiągnięcie będzie dla nich wyzwaniem, a nie obowiązkiem.

Ułatwiaj dojazd.

Tutaj wprowadzenie zmiany może być problematyczne, ale przemyśl, czy możesz coś zrobić w tym kierunku. Pracownicy zmęczeni długim dojazdem lub staniem w korkach, często przychodzą do pracy już zestresowani i zniechęceni. Może możesz przesunąć godziny pracy tak, aby ominąć  najgorsze korki? Jeśli rygorystycznie wyciągasz konsekwencje za spóźnienia, przemyśl taktykę – być może przesunięcie godzin rozpoczęcia pracy o 20 minut pozwoli zaoszczędzić pracownikom frustracji i stresów.

Integruj pracowników.

Kontakty wśród zżytej grupy pracowników pomagają poprawić nastrój, ułatwiają radzenie sobie z sytuacjami problematycznymi i obniżają stres. Aktywne zintegrowanie pracowników to Twoje zadanie: jeśli pracownicy pracują w biurze, zmień jego układ tak, aby ułatwiał interakcje. Postaraj się, aby pracownicy spędzali przerwy razem i nie zapominaj o organizacji spotkań po pracy. Takie działania poprawiają nastrój pracowników i sprawiają, że miejsce pracy staje się bardziej przyjazne.

Zadbaj o zdrowie pracowników.

Zły stan zdrowia pracowników szkodzi nie tylko im, ale również Twojemu biznesowi. Głównym powodem problemów ze zdrowiem jest stres. Zadbaj o odpowiednią liczbę przerw na relaks. Nie prowokuj napiętych, stresujących sytuacji. Wyposaż kuchnię w lodówkę i mikrofalówkę, aby pracownicy mieli gdzie przygotować i zjeść zdrowe posiłki. Organizuj wspólne aktywności sportowe – wypady na basen, wycieczki piesze czy nordic walking i uczestnicz w nich! Takie wydarzenia nie tylko wpłyną pozytywnie na stan zdrowia pracowników i pozwolą rozładować stres, ale także zintegrują grupę.

Daj szansę na rozwój.

Praca to nie tylko sposób na zdobycie środków do życia! Twoi pracownicy, jak większość, chcą zdobywać nowe kompetencje, uczyć się i rozwijać. Stagnacja jest jednym z najczęstszych powodów frustracji i zmiany pracy. Aby temu zapobiec, organizuj szkolenia, wyznaczaj nowe zadania i przede wszystkim doceniaj pracowników i ich osiągnięcia.

Postaw na drobne niespodzianki.

Nie musi być to nic dużego. Postaraj się jednak regularnie sprawiać przyjemność swoim pracownikom przez miłe gesty. Częstuj specjalnie dla nich przyniesionym ciastem, słodyczami lub owocami; kup dobrą kawę; zorganizuj małe, krótkie konkursy w czasie pracy i nagradzaj zwycięzców drobiazgami. Takie zachowania przełamią rutynę i sprawią, że Twoi pracownicy poczują się doceniani w swoim miejscu pracy.

Jeśli chcesz w łatwy i ekonomiczny sposób wykonać badania satysfakcji pracowniczej swojego zespołu – skontaktuj się z nami.

Poznaj PeekQuicka

Innowacyjną platformę do zbierania informacji z rynku.

Dowiedz się więcej

PeekQuick wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies), które usprawniają działanie serwisu. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. W innym wypadku ciasteczka będą umieszczane w pamięci Twojego urządzenia. Wszystko jasne!