Porozmawiajmy o kobietach
Czy wiesz już, jak umilisz swoim klientkom Dzień Kobiet? Czas, by o tym pomyśleć! Jak wiadomo, żeby móc spełniać życzenia, musisz je poznać. Dlatego dzisiaj porozmawiamy o kobietach – klientkach.
Siła nabywcza kobiet jest nadal niedoceniania, choć zwiększa się z roku na rok, głównie w związku z rosnącymi zarobkami konsumentek. Współczesna kobieta często odpowiada za wydatki w rodzinie, dlatego jako klient lojalny, jest szczególnie cenna. Kobiety dostrzegają coraz bardziej jaskrawie, że w treściach marketingowych i reklamach do nich kierowanych są przedstawiane stereotypowo – i nie spotyka się to z ich zadowoleniem.
Jakie jeszcze zmiany trzeba wziąć pod uwagę, projektując doświadczenie dla klientek?
Kobiety coraz częściej wchodzą w branże uważane za typowo męskie, czyli elektronikę czy motoryzację. Często też są siłą sprawczą stojącą za decyzjami podejmowanymi rodzinnie w zakresie zakupu produkty z tych kategorii.
Najwięcej zakupów dokonują kobiety w wieku od 25. do 34. lat oraz po 55. roku życia, czyli takie, które mają przestrzeń, by zwracać uwagę głównie na siebie i realizować swoje pragnienia i potrzeby. Jeśli nie masz danych mówiących o demografii Twoich klientów, prawdopodobnie możesz założyć, że w przypadku pań, wspomniane grupy są najbardziej aktywne (choć oczywiście wszystko zależy od branży i specyfiki działalności).
Co w zakupach liczy się dla kobiet najbardziej? Na pierwszym miejscu cena i jakość, ale już na kolejnym – wartości reprezentowane przez markę. Kobiety częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na to, co reprezentuje sobą marka, jakie ma opinie u innych, jakie działania podejmuje poza sprzedażą produktu – to robi największe wrażenie na klientkach.
Zasadniczą różnicą jest też samo podejście do zakupów. Mężczyźni traktują je jako zadanie lub obowiązek, kobiety – znacząco częściej – jako przyjemność. To oznacza, że kobieta będzie dużo bardziej zawiedziona złym doświadczeniem niż mężczyzna, bo wobec zakupów ma sprecyzowane wymagania. Im przyjemniej i bardziej atrakcyjnie cenowo – tym lepiej.
To na pewno dobry start, ale choć to nie wszystko, co należy wiedzieć o konsumentkach. Do dzieła! :)
*Dane wg raportu Gender Factor. Męskie branże w kobiecych rękach.