Nowa rola tajemniczych klientów

Pandemia koronawirusa zmieniła tradycyjny handel. Zmieniła oczekiwania konsumentów, dla których priorytetowe stały się kwestie związane z respektowaniem zasad reżimu sanitarnego, zmieniła strategie firm, które do tej pory koncentrowały się na dotarciu do klientów przez stacjonarne punkty sprzedaży detalicznej. Na jakich elementach Customer Experience będziemy się koncentrować w przyszłości? Czy kontakt z personelem sprzedaży straci na znaczeniu, czy może po prostu się zmieni? Czy i jak wpłynie to na jedną z najbardziej popularnych metod weryfikacji jakości obsługi – badania metodą Tajemniczego Klienta? 

O zdanie zapytaliśmy osoby współpracujące z nami przy realizacji badań metodą Tajemniczego Klienta. Jest to grupa mająca na co dzień styczność z wieloma sieciami sprzedaży, rozmaitymi standardami i podejściami do procesu obsługi, a więc ponadprzeciętnie świadoma istoty obsługi klienta w przedcovidowym handlu. 

Zapraszamy do zapoznania się z wybranymi wynikami i wnioskami z badania!

 

Znaczenie obsługi klienta w handlu dotkniętym skutkami COVID19

Ponad 81% respondentów uważa, że obsługa po COVID19 nie straci na znaczeniu. Niemal 19% wskazuje jednak na konieczność zmian jej charakteru i związane z nią inwestycje firm w sprzedaż i obsługę online oraz w szeroko rozumianą promocję.

 

Badanie jakości obsługi klienta w nowej rzeczywistości

Ponad 75% ankietowanych uważa, że do monitorowania jakości obsługi klienta oraz poziomu respektowania standardów firmy będą nadal korzystały z badań metodą Tajemniczego Klienta.

Inne metody pozyskiwania danych z tego obszaru, które zdaniem respondentów będą bardziej intensywnie niż wcześniej wykorzystywane przez organizacje to: mystery e-mailing (40% wskazań), mystery calling (16%), ankiety po zakupach (10%), wizyty obserwacyjne, kontrole wewnętrzne oraz zamontowanie kamer w sklepach (po 8%), badanie kontaktu z doradcą przez video chat oraz wypełnianie ankiet w aplikacji mobilnej (po 5%).

 

Zmiany w sposobie realizowania badań metodą Tajemniczego Klienta

Ponad 63% respondentów uważa, że sposób realizacji badań metodą Tajemniczego Klienta nie powinien się zmienić, a niemal 37% badanych uważa, że zmiany powinny być wprowadzone. 

Osoby wskazujące potrzebę zmian wspominają najczęściej  o wprowadzeniu do scenariuszy elementu kontroli przestrzegania zasad reżimu sanitarnego (sprawdzanie czy pracownicy noszą maseczki / przyłbice, rękawiczki, czy w sklepie jest płyn do dezynfekcji rąk itp.). 59,5% wskazań dotyczyło tego właśnie obszaru.

Niemal 29% respondentów uważa, że ze względu na pandemię ważne jest skrócenie scenariuszy badań, aby nie narażać zarówno Tajemniczych Klientów jak i pracowników sklepów. Badani uważają, że w obecnych warunkach długa rozmowa z doradcą lub skracanie dystansu jest nie tylko niebezpieczne, ale także bardzo nienaturalne.


Nie produkty i obsługa, ale czystość!

Co decyduje obecnie o zadowoleniu klientów z wizyty w stacjonarnym sklepie? Czy lista czynników istotnych z punktu widzenia szeroko rozumianej satysfakcji uległa zmianie? Owszem! Pierwszą i drugą pozycję w rankingu zwykły przed pandemią zajmować oferta produktów i jakość obsługi (w tym doradztwo). COVID19 spowodował przetasowania – na pierwszym miejscu pojawiła się czystość, za nią jasne komunikaty dotyczące wymogów higienicznych, na trzecim miejscu uprzejmość personelu, a na czwartym skuteczne zarządzanie kolejkami.

1 Czystość
2 Jasne komunikaty dotyczące wymogów higienicznych
3 Uprzejmość personelu
4 Skuteczne zarządzanie kolejkami
5 Możliwość skrócenie czasu spędzonego w sklepie np. dzięki możliwości odbioru zamówionych wcześniej online produktów
6 Możliwość zwrócenia towaru i otrzymania gotówki, a nie karty podarunkowej do danego sklepu
7 Umiejętność składania trafnych propozycji produktów / usług – spełniających potrzeby klienta
8 Profesjonalizm w prezentowaniu produktów
9 Możliwość płynnego przechodzenia między sklepem online i offline (np. rozpoczęcie zamówienia w Internecie i zakończenie go w sklepie stacjonarnym lub odwrotnie)
10 Minimalizowanie udziału personelu w procesie obsługi
11 Poświęcenie czasu na profesjonalną prezentację produktu na żywo
12 Kontakt z doradcami posiadającymi fachową wiedzę

 

Zwraca uwagę fakt, że mniej ważne stały się dla respondentów kontakt z doradcami posiadającymi fachową wiedzę oraz poświęcanie czasu na profesjonalną prezentację produktu na żywo. 

 

Badania osadzone w realiach

Z zainteresowaniem przyglądamy się wszystkiemu, co dzieje się w handlu detalicznym – pytamy, słuchamy, mierzymy. Badania, które realizujemy dla firm naszych klientów mają przecież przynosić wnioski z obszarów zgodnych z bieżących zapotrzebowaniem, a nie być po prostu powielanym schematem. Zapraszamy do kontaktu, jeśli potrzebujecie Państwo konsultacji odnośnie przeprojektowania badania lub stworzenia projektu odpowiadającego specyficznej sytuacji, w której tak nagle i niespodziewanie się znaleźliśmy!
_____

Badanie zostało przeprowadzone za pośrednictwem platformy PeekQuick.pl na przełomie maja i czerwca. Zebrano opinie 114 osób realizujących badania metodą Tajemniczego Klienta na terenie całej Polski. Niecał 52% respondentów to kobiety, a ponad 48% – mężczyźni. Najsilniej reprezentowany przedział to 26-35 lat (41,22%). Druga co do wielkości grupa uczestników to osoby między 36 a 45 rokiem życia (28,07%). Grupa wiekowa 46-55 stanowiła 14,91% badanych, 18-25 – 12,28%, a 55+ – 3,5%.

Poznaj PeekQuicka

Innowacyjną platformę do zbierania informacji z rynku.

Dowiedz się więcej

PeekQuick wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies), które usprawniają działanie serwisu. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. W innym wypadku ciasteczka będą umieszczane w pamięci Twojego urządzenia. Wszystko jasne!