Nastolatek: konsument, internauta, klient
Współcześni nastolatkowie, wychowani w dobie Internetu, niecierpliwi i przyzwyczajeni do szybkiego przepływu informacji, to niełatwi klienci. Co musisz o nich wiedzieć?
Ogólne cechy nastoletniego klienta są znane wszystkim, którzy mają z nim kontakt. Nastolatkowie są niecierpliwi, nie lubią czekać. Ich preferowaną formą kontaktu są social media, live chaty i ewentualnie e-mail, choć ten też powoli odchodzi do lamusa.
Z czego to wynika?
Jak pokazuje badanie “Nastolatki 3.0”, przeprowadzone w 2016 roku przez NASK, około 30 procent nastolatków pozostaje on-line cały czas i to niezależnie od zmian miejsca pobytu. 93,4 procent codziennie korzysta z Internetu w domu. Dla niemal wszystkich respondentów podstawowym narzędziem do korzystania z Internetu jest jednak smartfon.
Innymi słowy – choć nie wszyscy nastolatkowie dysponują odpowiednimi funduszami, by robić zakupy online, znaczna większość czerpie informacje dotyczące dóbr konsumpcyjnych właśnie z Internetu. Z Internetu korzystają też, by wejść w interakcję z firmą, której produkty ich interesują lub z którą zabawnie jest wchodzić w interakcję – jak pokazują profile dużych marek w social media.
Badanie pokazuje, że dzisiejsze nastolatki, dla których Internet był “od zawsze”, traktują go jako podstawowe narzędzie komunikacji. Aplikacje internetowe, takie jak komunikatory i serwisy społecznościowe, zastępują nastolatkom kontakt telefoniczny, poszerzają też i zmieniają formy interakcji. – mówi prof. dr hab. Maciej Tanaś, kierujący w NASK Pracownią Edukacyjnych Zastosowań Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych.
Internet jest centrum wszechświata nastoletniego klienta – w tym środowisku należy z nim nawiązywać kontakt i budować relację. Nastolatkowie to niełatwa grupa klientów, niestała, wyczulona na próby bezpośredniej reklamy i fałszywe nuty w komunikacji. Łatwo im „podpaść” i stracić ich zaufanie. Jak tego uniknąć? O tym niebawem!