10 rzeczy, które musisz wiedzieć o swoich klientach

Jak wiemy, wiedza popłaca ogólnie, ale ta o kliencie zwłaszcza! Im więcej wiesz o swoich kontrahentach, tym lepsze doświadczenie możesz im zaproponować, a to już bezpośrednio przekłada się na wyniki sprzedaży. Zobacz, czego musisz dowiedzieć się o swoich klientach, żeby mieć podstawy do projektowania najbardziej efektywnego doświadczenia klienckiego.

1. Kim są?
To chyba oczywiste, ale powtórzymy – jeśli sprzedajesz klientom indywidualnym, musisz znać statystyki dotyczące ich płci, wieku, a najlepiej również statusu małżeńskiego i zawodu. Jeśli działasz w branży B2B, musisz wiedzieć, z jakiej wielkości biznesami i z jakiej branży najczęściej wchodzisz w interakcję. To niezbędne minimum.

2. Co robią?
Jeśli kierujesz swoją ofertę do klientów indywidualnych, zdobądź informacje na temat ich statusu zawodowego i zainteresowań. Jeśli pracujesz z firmami, dowiedz się, jaką mają misję i co starają się osiągnąć.

3. Dlaczego kupują?
Jeśli wiesz, dlaczego klienci inwestują w dany produkt lub usługę, łatwiej dopasujesz korzyści, jakie płyną ze współpracy z Tobą, do ich potrzeb.

4. Kiedy kupują?
Jeśli dotrzesz do klienta ze swoją ofertą dokładnie wtedy, kiedy jest mu potrzebna, Twoje szanse na owocną transakcję znacznie wzrosną. Trafna odpowiedź w momencie powstania potrzeby to jeden z ważniejszych elementów CX, pomocny również w pozyskaniu lojalności nowych klientów.

5.  Jak kupują?
Czy wolą kupować online, czy potrzebują bezpośredniego kontaktu z konsultantem lub sprzedawcą? Wiele zależy od produktu. Skup się więc na tym, by rozpoznać preferencje klientów i wyjdź im na przeciw. Może wolą kupować online i brak oferty zniechęca ich do kolejnych zakupów?

6. Jakie są ich możliwości finansowe?
Powszechnie wiadomo, że towary i usługi luksusowe lepiej się sprzedają, jeśli towarzyszy im obsługa o wysokich standardach. Nawet najlepsze doświadczenie nie pokona jednak przeszkód powstających z przyczyn obiektywnych. Najlepsze efekty uzyskasz, jeśli swoją ofertę dostosujesz do tego, na co stać Twoich klientów.

7. Co sprawia, że lubią kupować?
Ludzie lubią kupować z różnych względów. Fakt, że uzyskują w ten sposób potrzebne im towary lub usługi, jest tylko jednym z powodów. Wiedza na temat tego, co lubią Twoi klienci, pozwoli Ci ich obsłużyć w sposób najlepiej odpowiadający ich oczekiwaniom.

8. Czego oczekują od firm takich, jak Twoja?
Szybkiej wysyłki, długich godzin otwarcia, a może wielu kanałów komunikacji? Nie zawiedź oczekiwań, a Twoja szansa na sprzedaż wzrośnie.

9. Co o Tobie myślą?
Nie rozwiążesz istniejących problemów, jeśli nie dowiesz się, gdzie leżą i skąd się biorą.
Poza tym, jeśli klienci lubią Ciebie (lub konsultanta/sprzedawcę z którym mają do czynienia), są bardziej chętni do eksperymentów i kolejnych zakupów.

10. Co myślą o Twojej konkurencji?
Jeśli wiesz, jak klienci oceniają Twoją konkurencję, masz większą szansę na jej wyprzedzenie.

Jak dowiedzieć się tych wszystkich rzeczy o kliencie? Zapytaj go! Możesz polegać na bezpośredniej rozmowie z poszczególnymi klientami lub zaprojektować ankietę i prosić o jej wypełnienie. Możesz też tę kwestię powierzyć firmie badawczej, która zaprojektuje badanie i przekaże Ci wyniki w postaci pełnego raportu. 

Chcesz wiedzieć więcej? Chętnie pomożemy! Skontaktuj się z nami.

Poznaj PeekQuicka

Innowacyjną platformę do zbierania informacji z rynku.

Dowiedz się więcej

PeekQuick wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies), które usprawniają działanie serwisu. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. W innym wypadku ciasteczka będą umieszczane w pamięci Twojego urządzenia. Wszystko jasne!